התכנים החינוכיים ב"תיירות החינוכית" לישראל של צעירים יהודים מן התפוצות | אמיר גזית


אמיר גזיתמהי בעצם "תיירות חינוכית" של צעירים וצעירות יהודים מחו"ל? בעבר הגו הממשלה והסוכנות היהודית תכניות תיירותיות לטווחי-זמן שונים, משישה שבועות ועד שנה מלאה, במסגרתן באו לישראל בני-נוער וסטודנטים יהודים ממדינות שונות בעולם, כדי לטייל ולהכיר את הארץ, לשהות במחיצת ישראלים ילידים בני-גילם, לצבור חוויות ורשמים מכוננים, להתפעם...,ולבסוף – להחליט לעלות ארצה ולבנות בה את ביתם.

מאז שנת 2000, עת החלו טיולי "תגלית" כסדרם, חלה תמורה של ממש בתמונת המסעות החינוכיים הללו, וזאת, כאמור, עקב פתיחתן של תכניות "תגלית". תכניות אלה אפשרו לכל צעיר וצעירה יהודים אשר לא ביקרו מעולם בישראל, לבקר בארץ, חינם-אין-כסף, במסגרת טיול מאורגן של עשרה ימים.

סיורי "תגלית" שינו לחלוטין את מתכונת טיולי הנוער והסטודנטים היהודים בישראל כפי שהתפתחה עד אז. ביקורי הקיץ התקצרו באופן ניכר ומספר המשתתפים בהם פחת מאוד. מאז ועד היום, סיורי "תגלית" מושלים בכיפה ומושכים את עיקר תשומת הלב. במקביל, אנו חווים שינוי רב-משמעות בסגנונה של התיירות המודרכת, בקצבה ובעמקותה. דומה שרובה אינטנסיבי מידי, מהיר, חפוז ותזזיתי. לא אחת, באה הכמות על חשבון האיכות..

לקבוצות מודרכות, למשל, אין כיום פנאי לביקור כהלכתו במוזיאון. תכני ההדרכה חייבים על כן להיות מותאמים בקצבם. עליהם להיות קצרים, קליטים ומהירים. על כל אתר "לספר" את סיפורו באופן מספק וממצה, שכן בניגוד לבני-נוער ישראלים שרובם יודעים, לכל הפחות, את "סיפור המעטפת" של אתרי התיירות המרכזיים, הרי כשמדובר בתיירים מחו"ל, אשר זה להם ביקורם הראשון בישראל, יש הכרח לגולל באוזניהם את הנרטיב המלא כתיקונו.

סיפורו הממצה של האתר הוא הדבר החשוב, אף אם יבוא על חשבון אי-דיוק זניח בפרט זה או אחר. זאת ועוד: חשוב מאוד ש"סיפורו" של כל אתר ואתר יחובר ויעוגן אי-כך בעולמם ובמציאות חייהם של התיירים המודרכים, בהתאם לגילם ולארצות מוצאם. כך, למשל, הדרכת בני-נוער מצפון-אמריקה שונה לחלוטין מהדרכת  בני-נוער מדרום-אמריקה. אם נדע לספר את הסיפור בסגנון תמציתי וקולח, ועם זאת אמין ואמיתי, נוכל לחבר את בני הנוער אל האתרים, אל "סיפורם" ואל מורשתם.

בהדרכת בני-נוער מחו"ל הכרחי לוודא שבחומר הכתוב המחולק למטיילים אין שגיאות כתיב. חשוב מאד לציין בפניהם את אתר האינטרנט ודף הפייס-בוק של האתר, כדי שיוכלו ליצור קשר בלתי-אמצעי עמו בעתיד. הדבר נשמע חסר-שחר? נקווה שלא כך הוא. לא פעם מצית אתר את דמיון מבקריו ומניע אותם לחקור ולשאול שאלות נוספות; מעין גירוי להעמיק חקר ולעיין עיון נוסף... זוהי אחת המטרות החשובות של אותם תכנים חינוכיים ב"תיירות החינוכית" שבה עסקינן.

וזאת לדעת: האתר אינו חייב לספק את כול התשובות!  עליו לעורר סקרנות ורצון לשאול ולחקור כדי להוסיף דעת, ולהשאיר, עם זאת, שאלות פתוחות שלא נענו על-ידו. כידוע, לא לכל שאלה יש תשובה, ומקום שהותרנו בו שאלות בלתי-פתורות יוסיף ללכת איתנו באשר נלך ועוד נשובה אליו ואל העיסוק בו.