התיירות הקולינרית והתייר הקולינרי בישראל ובעולם | ראובן פילו, MORE


התיירות הקולינרית והתייר הקולינרי בישראל ובעולם | ראובן פילו, MORE

התיירות הקולינרית והתייר הקולינרי בישראל ובעולם | ראובן פילו, MORE"תיירות קולינרית" – זהו ככל הנראה פלח השוק המתפתח ביותר ובעל שיעור הצמיחה הגבוה ביותר בתיירות העולמית. קביעה גורפת מעין זו מחייבת הצצה לעבר דמותם של התיירות הקולינרית ושל התייר הקולינרי. מהם אפוא מאפייניה של התיירות הקולינרית, במבט חוצה גבולות, ומהו דיוקנו "הבינלאומי" של התייר הקולינרי? ובכן, יש להדגיש, ראשית לכל, כי מעמדו הסוציו-אקונומי של התייר הקולינרי הוא בינוני עד גבוה. מעובדה זו נגזרים העדפות ורצונות, דחפים וטעמים. נוכל להכליל הכללה תקפה ולטעון כי התייר הקולינרי משקיע הרבה יותר כסף מתייר "קונבנציונלי", בחוויה התיירותית שאותה הוא מבקש לחוות, ביעדים אליהם הוא נוסע.

התייר הקולינרי אינו רק חובב של חוויות גסטרונומיות וקולינריות, זה ותו לא, אם כי יש להניח שחוויות אלה אכן נמנות על הנאותיו הקיומיות. תייר קולינרי ראוי לשמו שואף לחוות את אופיו וייחודו של היעד אליו נסע, וללמוד את אורחות חייהם וההשפעות  על תושבי היעד אליו הוא נוסע באמצעות מזונם, הווה אומר: באמצעות תרבותם הקולינרית. על-ידי החוויה הקולינרית שיחווה ייחשף התייר לגיאוגרפיה הקולינרית המקומית  ולאוצר חומרי הגלם המקומיים. הוא יכיר גידולים חדשים, הבשלות בעונתן ופריחות שהתאחרו, וילמד אודות אתרים, נקודות-מפגש והשקה, היוצרים חוויה בלתי-אמצעית, כלומר בלתי מתווכת, בין התייר לבין מזונם של תושבי המקום, צבעיו וניחוחותיו.   

התיירות הקולינרית נחשבת לתיירות "אותנטית", שכן היא מתבססת על הכרה ועל לימוד "ברגל" של התרבות הקולינרית ביעד אליו הוא נוסע. בכל מקום בעולם  השווקים המקומיים, גדולים כקטנים מהווים למעשה את הסיפור הקולינרי של האזור, של תרבות הצריכה "כור ההיתוך" המקומי. דרך השווקים ניתן ללמוד על התוצרת החקלאית על פי עונתיות, על הדגה המקומית, על הבשרים הנצרכים ביעד, התבלינים המתוקים ועוד. בכל יעד קולינרי תמיד ישנה התמחות של היעד בנושאים קולינריים מסוימים.  התייר הקולינרי ביעד יסקור  בין היתר את יקבי היין והשיכר, את חוות הגידול, מבשלות הבירה, את  המסעדות המקומיות, והתוצרת המקומית לגווניה.
כל אלה רוקחים יחדיו את החוויה הקולינרית שיחווה האורח ביעד זה. למשל, נסיעה לאיטליה כדי לרדת לחקרו של המאכל הלאומי, הפסטה; בכל חבל ארץ באיטליה יש התייחסו אחרת למרכיבים ולרטבים המלווים את הפסטה. לרוב התייר הקולינרי יגדיר לעצמו יעד ספציפי לדוגמה טיול ביקבי טוסקנה, או באזורים מתפתחים דוגמת פוליה; התארחות בבית פרטי המבשל לתיירים; ביקור בצרפת וסעודה במסעדות מעוטרות בכוכבי מישלן, מסע בעקבות פטריות הכמהין בדורדון, סיור  בחבל קוניאק, בחבל שמפיין ועוד...

דומה כי בנסיעה ליעדים באירופה ברורים, פחות או יותר, לתייר הקולינרי, קווי המתאר של התרבות הקולינרית שאותה הוא עומד לחוות. בין שמדובר, אכן, ביעד אירופי "קלאסי" ובין שפניו מועדות ליעד "אקזוטי", התייר הקולינרי המצוי בוחר  את יעדיו בקפידה. הוא קורא, לומד ואוסף נתונים על התחנות במסעותיו. האופרציה של הטיול נגישה לו, בדרך-כלל, וכל המידע פרוס לפניו. יש תיירים קולינריים המזמינים ומתאמים את חוויותיהם הקולינריות בעצמם, ויש מהם הנעזרים בסיטונאי תיירות או בסוכני נסיעות מקומיים המספקים להם מגוון מרוכז של התנסויות קולינריות. בין אם המדובר בסיור חד-יומי או בחבילה מובנית ליעד נתון, בהדרכת שף מפורסם או ידוען קולינרי, היעדים האקזוטיים שמחוץ לאירופה הופכים אט אט למבוקשים יותר. במקרים אלה יסתמך התייר הקולינרי בעיקר על ספקים מקומיים המציעים חוויות מעין אלו.
 
סוג נוסף של תיירות קולינרית היא זו היוצאת לתור אחר נושא. דוגמאות: סיור במבשלות וויסקי בסקוטלנד, סיור פטיסרי בצרפת, סיור בחבל קוניאק בעקבות  הברנדי המקומי ששמו נודע לתהילה, סיור טאפאס בברצלונה, סיור גבינות ושוקולד בשוויץ ועוד...
חברות התיירות בארץ ובעולם מכירות בפוטנציאל העצום הטמון בתיירות הקולינרית כתיירות נישה, והן מתחילות להשקיע בקידומה ובשיווקה, אם בחבילות מובנות ואם בסיורים נקודתיים, לבחירת התייר.
ממצאים שנאספו בארץ ובעולם מלמדים כי התייר הקולינרי מוציא בין 40% ל-50% יותר מתייר רגיל במהלך ביקורו ביעד בחירה. הוא מוכן לשלם את הסכום שיידרש בעבור טיול איכותי, טיול שיהיו בו שאר-רוח, נשמה יתרה וערך-מוסך. משך שהותו של התייר הקולינרי ביעד היא ארוכה יותר, והוא משקיע כסף רב בקניית מוצרים קולינריים ובבילוי במסעדות מקומיות.

גם ישראל, ארץ זבת חלב ודבש, מציעה היצע נרחב של חוויות וסיורים קולינריים ייחודיים: סיור קולינרי וסיורי טעימות  בשווקים המקומיים, המתארים הלכה למעשה את תרבות האוכל והצריכה המקומיים; יציאה לסיורי ליקוט, כניסה לבתים פרטיים והיחשפות אל התרבות, הסיפורים והמאכלים באזורים הגיאוגרפיים השונים; סיור יקבים באזורים שונים בישראל  המשתלב עם ביקור במבשלות בירה, במחלבות, בבתי-בד ובמפעלי נושא. דרך נוספת, חווייתית ומגבשת, היא להיחשף אל האוכל באמצעות סדנאות בישול, סדנאות יין, קוקטייל, שוקולד ועוד. התיירות הקולינרית בישראל מצויה בתנופת פיתוח עצומה! הביקוש הרב נובע הן מקהל מקומי המעוניין בחוויות גסטרונומיות, והן מתיירים מחו"ל שישראל היא להם תגלית קולינרית אקזוטית.

הכותב: ראובן פילו, בעלים של חברת MORE  טעמים, סיפורים, אנשים.  חברת בוטיק המתמחה בתפעול ובפיתוח של סיורים קולינריים, סיורי שווקים, חוויות קולינריות, סיורי איכות, סיורי קונספט ומפגשים בינאישיים.
שותף במיזם השווקים הייחודי "יאללה באסטה" המפעיל את כרטיסי הטעימות בישראל ופעיל בפרויקטים קולינריים בחו"ל.
 www.more-tourism.co.il